Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

USE OF PHOTO-VIDEO FIXATION TO DETERMINE SPEEDING: ROAD SAFETY OR FISCAL FUNCTION?

Abstract

The paper discusses the problem of defining the main objectives of using photo-video fixation of offenses related to speeding. In Russia, the photo-video fixation has been applied recently, because the number of traffic violations is growing every year. It can be considered a good practice and perspective direction in the traffic safety. Systems of automatic photo-video fixation of traffic violations are actively being improved, and the sphere of detecting these violations is constantly growing. However, the speeding is still a most common traffic violation. The main functions of the systems under consideration include road safety in the sections of breakdown roads and a fiscal function. In practice, a priority is often given to detection of speeding for collecting the maximum money penalties for these violations. The problem is that even if in some regions the fiscal function is preferable, the road safety function should not be relegated to the background. Using complexes of the photo-video fixation is aimed at implementing the principle of inevitability of punishment for the guilty drivers and at eradicating a feeling of impunity. Therefore, these systems help to increase road safety, eliminating emergency sections of highways and forcing drivers to comply with speed limits. In this regard, there is a problem of developing scientifically based methods for determining the placement of the automatic photo-video fixations. The paper considers some ideas, which could improve road safety.

About the Authors

M. V. Baranchikova
Orel
Russian Federation


A. I. Smolyakov
Orel
Russian Federation


References

1. О безопасности дорожного движения: Федеральный закон от 10.12.1995 № 196-ФЗ (ред. от 28.11.2015) // Российская газета. - 26.12.1995. - № 245.

2. Об общих принципах организации местного самоуправления в Российской Федерации (с послед измен): Федеральный закон от 06.10.2003 № 131-ФЗ (ред. от 30.12.2015) // Российская газета. - 08.10.2003. - № 202.

3. О внесении изменений в Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях: Федеральный закон от 24.07.2007 г. № 210-ФЗ // Российская газета. - 31.07.2007. - № 164.

4. Средства автоматической фиксации в прошедшем году выявили более 50 миллионов нарушений ПДД Средства автоматической фиксации в прошедшем году выявили более 50 миллионов нарушений ПДД [Электронный ресурс]. - URL: http://www.gibdd.ru.

5. План мероприятий, направленных на снижение смертности населения от дорожно-транспортных происшествий. [Электронный ресурс] // Правительство России [офиц. сайт].- URL: http:// www.government.ru/orders/19173/ (дата обращения 20 фев. 2016 г.).

6. Сухова С. Приказано выжить [Электронный ресурс] // Огонёк [сайт]. - URL: http:// www.kommersant.ru/ doc/ 2895457.

7. Воробьев А.И., Гаврилюк М.В. Методика определения мест установки системы фото- и видеофиксации и дополнительных элементов инфраструктуры // Вестник МАДИ. - 2013. - № 2 (33). - С. 86-87.

8. Росстандарт подготовит ГОСТы для камер фиксации нарушений на дорогах [Электронный ресурс] // Росстандарт [сайт]. - URL: http://gost.ru/wps/portal/ pages/press-center/about/?article_id=2775.

9. Домрачев Д.Г. О некоторых вопросах применении административного законодательства в целях профилактики дорожно-транспортных происшествий в Российской Федерации // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. - 2015. - № 11. - С. 121-126.

10. Коняев С.А., Золотарев И.И. Об эффективности использования средств автоматизированной фиксации административных правонарушений в предупреждении ДТП и сохранении жизни и здоровья участников дорожного движения // Вестник Воронежского института МВД России. - 2013. - № 3. - С. 136-137.

11. Корчак А. Не нарушай // Зеркало недели. Украина. - 2012. - № 25. - С. 3-4.

12. Смоляков А.И. Использование результатов частной видеофиксации как неотъемлемая составляющая при реализации принципа неотвратимости наказания за нарушения правил дорожного движения // Юридическая наука и правоохранительная практика. - 2013. - № 1 (23). - С. 90-97.

13. Баранчикова М.В., Кузнецова И.И. Пропаганда безопасности дорожного движения: криминологические и психолого-педагогические аспекты // Вестник Орловского государственного университета. - 2015. - № 4. - С. 19-23.

14. Kloeden CN, McLean AJ, Glonek G (2002) Reanalysis of travelling speed and the risk of crash involvement in Adelaide South Australia (CR207), Australian Transport Safety Bureau, Canberra [Электронный ресурс]. - URL: http:// www.infrastructure.gov.au/roads/safety/publications (дата обращения: 29 фев. 2016 г.).

15. Мишина Ю.В. Показания специальных технических средств как доказательства по делу об административном правонарушении. // Наука и практика. - 2015. - № 4. - С. 75-76.

16. Коробеев А.И. Транспортные преступления и транспортная преступность: монография. - М.: Юрлитформ, 2015. - 488 с.

17. Шевелева С.В., Урда М.Н. Об оптимизации мер противодействия управлению транспортным средством в состоянии опьянения // Административное право и процесс. - 2012. - № 10. - С. 56-58.

18. Шевелева С.В., Дробышева О.С. О псевдогуманизации уголовного законодательства в отношении представителей бизнеса // Известия Юго-Западного государственного университета. - 2012. - № 4-1 (43). - С. 80-87.


Review

For citations:


Baranchikova M.V., Smolyakov A.I. USE OF PHOTO-VIDEO FIXATION TO DETERMINE SPEEDING: ROAD SAFETY OR FISCAL FUNCTION? Proceedings of the Southwest State University. 2016;(4):198-207. (In Russ.)

Views: 402


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)