Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

SERVICES OF SHOPPING CENTRES: SUBSTANTIVE ANALYSIS

https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-4-129-140

Abstract

Shopping centers play an important role in the organization of sale of goods and delivery of services and ensuring access of consumers to modern goods and services. Due to this, both in theoretical studies and in practical activities, much attention is paid to the development and implementation of tools designed to improve the performance of shopping centers. However, the content of the services that shopping centers provide to their core audience (and in which the essence of their activity lies) is practically not investigated. Lack of understanding of the nature of this service leads to the fact that tools for increasing shopping centers performance are developed and applied with no proper theoretical basis, which reduces their potential. The objective of the work is to identify organizational and economic nature of the services of shopping centers to create a theoretical basis to develop tools to improve their performance. The article analyzes the works devoted to the problems of studying the essence of the shopping center service. It was revealed that accordning to these works, shopping centers function as a bilateral platform, and at the same time they are network coordinators of the activities of their tenants. It is shown that two key types of core audience of shopping centers are tenants and buyers. The essence of the service of shopping centers for these two main groups of stakeholders is discribed. It is shown that shopping centers create conditions for tenants to maximize the effective sale of their goods and services (they form the business environment), and in favour of tenants conditions for the realization of the consumer behavior model (i.e. also form the appropriate environment) are created. The tools that shopping centers use to solve this problem are described. Internal and external components of the shopping center service are revealed. It is shown that the activity of shopping centers relies rather on their intellectual capital (necessary to create an environment for interaction between outlets and consumers) than on their physical resources.

About the Author

A. A. Danilov
St. Petersburg Institute of International Trade, Economics and Law
Russian Federation


References

1. Алешникова В. И., Смотрова Т. И. Маркетинговые модели взаимодействия субъектов рынка торговой недвижимости // Вестник ВГУ. Серия: Экономика и управление. 2015. № 3. С. 171-176.

2. Асташова Н. Д. Экономическая составляющая в эффекте «навязанной рациональности» торговых центров // Общество: философия, история, культура. 2016. № 7. С. 55-57.

3. Бахарев В. В. Анализ антикризисных программ операторов торговых центров // Наука Красноярья. 2016. № 3. С. 106-117.

4. Беспятых В. И., Лукин А. С., Русских А. М. Ищу партнера… Формирование комплекса маркетинга торговых центров // Российское предпринимательство. 2007. № 1. С. 50-53.

5. Воробьева А. Е., Акбарова А. А. Психологические типы потребителей столичных торгово-развлекательных центров в молодежной группе // Ученые записки ИМЭИ. 2014. Т. 4. № 4. С. 52-66.

6. Воронцова Д. С. Коммуникационно-рекреационные пространства в архитектуре общественно-торговых центров: автореф. дис.. канд. архитект. Нижний Новгород, 2011.

7. Денисова О. «Ловушки» для покупателей в торговых центрах // Недвижимость@Mail.ru, 2017. URL: https:// realty.mail.ru/articles/17778/hitrosti_dlja_pokupatelej_v_torgovyh_centrah. Проверено 26.06.2017.

8. Ермак С. От покупок к образу жизни // Эксперт Урал. 2014. № 32.

9. Желнина А. А. «Здесь как музей»: торговый центр как общественное пространство // Laboratorium. Журнал социальных исследований. 2011. № 2. С. 48-69.

10. Капп П. В. Современные тенденции и переосмысление функциональной роли торговых моллов // Градостроительство и архитектура. 2016. № 3. С. 103-108.

11. Котляров И. Д. Сущность услуги как экономического блага // Вестник Омского университета. Серия: Экономика. 2012. № 3. С. 79-86.

12. Котляров И. Д. Новые классификационные признаки услуг // Известия высших учебных заведений. Серия: Экономика, финансы и управление производством. 2013. № 1. С. 94-102.

13. Котляров И. Д. Торговые центры как сетевые структуры // Многоуровневое общественное воспроизводство: вопросы теории и практики. 2014. № 7. С. 114-121.

14. Купцов А. А., Пупенцова С. В. Оценка эффективности реконцепции торговых центров // Экономика строительства. 2016. № 2. С. 66-77.

15. Кущ С. П., Смирнова М. М. Маркетинг на b2b рынках: отношенческий подход. СПб.: Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2010. 272 с.

16. Лапицкая Л. В., Федоров А. И. Диагностика конкурентных преимуществ торговых центров в регионе // Известия Уральского государственного экономического университета. 2016. № 1. С. 90-97.

17. Мельников М. В. Феномен трансформации публичного пространства в городе (на примере торгово-развлекательных центров - моллов) // Труды Новосибирского государственного архитектурно-строительного университета (СИБСТРИН). 2015. Т. 18. № 1. С. 117-127.

18. Петров М. А. Теория заинтересованных сторон: пути практического применения // Вестник СПбГУ. Серия 8: Менеджмент. 2004. №. 2. С. 51-67.

19. Пилипенко Е. В., Габрук Е. В. Феномен торговых центров как отражение особенностей экономики знаний // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 3. С. 19-23.

20. Пилипенко Е. В., Габрук Е. В. Трансформация принципов предпринимательской деятельности в условиях кризиса на примере торговых центров // Интернет-журнал Науковедение. 2015. Т. 7. № 1. С. 30.

21. Ралык Д. В. Концепт синтетического формата розничной торговли: проблемы идентификации и развития коммерческого потенциала // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2016. № 8. С. 64-67.

22. Соловьева Е. Н. Маркетинг торговых центров: актуальные шаги, чтобы выжить в новых реалиях // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2017. № 2. С. 108-114.

23. Токмачева О. С. Эффективность функционирования торговых центров: методический подход: автореф. дис.. канд. экон. наук. М., 2015.

24. Donaldson T., Preston L. E. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence and Implications. The Academy of Management Review, 1995, vol. 20, no. 1, pp. 65-91.

25. Freeman R. E. Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman, 1984.

26. Rochet Jean-Charles, Tirole Jean. Two-Sided Markets: A Progress Report. The RAND Journal of Economics, 2006, vol. 37, no. 3, pp. 645-667.


Review

For citations:


Danilov A.A. SERVICES OF SHOPPING CENTRES: SUBSTANTIVE ANALYSIS. Proceedings of the Southwest State University. 2017;21(4):129-140. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-4-129-140

Views: 936


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)