Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

ANALYSIS OF SOME METHODS OF DESIGNING AND RECONSTRUCTION OF BUILDINGS OF SCHOOLS

https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-5-62-69

Abstract

The article describes the process of transforming the industrial model of the school into a modern one. The conclusion is made about the influence of the development of the educational process on the formation of architecture and space-planning decisions of buildings. The increase in the nomenclature of classrooms is directly related to the complexity of the structure of the school and its functional component. Also, modern trends in the design of school buildings are described. The space of schools is considered as a multifaceted structure, combining both places for study, and for rest. The problem of expanding and deepening the information space is analyzed, and ways of its solution are suggested. The main principles of designing public school zones, their division into different-scale volumes are described in detail. Conclusions are made about the requirements for modern school buildings to ensure their compliance with the aesthetic needs of the student's personality. The main problems that are present in the modern school fund are analyzed and possible options for its reconstruction are analyzed. Also, the principles of reconstruction in accordance with the types of planning organization are developed. Examples of solutions to some of these problems are given, and the issue of creating comfortable conditions for people with disabilities is separately highlighted. A conclusion is made about the effectiveness of applying these principles to ensure the modern learning process.

About the Authors

E. V. Pozdnyakova
Southwest State University
Russian Federation


N. S. Kobelev
Southwest State University
Russian Federation


A. L. Pozdnyakov
Southwest State University
Russian Federation


References

1. Саваренская Т.Ф. История градостроительного искусства. М., 2006. 375 с.

2. Позднякова Е.В., Звягинцева М.М., Поздняков А.Л. Особенности организации объемно-планировочной структуры зданий школ (российский опыт) // Известия Юго-Западного государственного университета. 2016. №4(67). С. 87-96.

3. Буник О.А. Архитектурные приемы модернизации общеобразовательных школ и их системы в структуре крупного города: исследования и рекомендации на примере г.Ярославля: дис.. канд. архитектуры. СПб., 2007. 214 с.

4. Славянский С.П. Системы и типы зданий общеобразовательных школ в структуре большого города: исследования и рекомендации на примере Великого Новгорода: дис.. канд. архитектуры. СПб., 2007. 178 с.

5. Хохлова В.В. Социокультурное взаимодействие субъектов образовательного пространства в информационном обществе: дис.. канд. социол. наук. Н.Новгород, 2002. 403 с.

6. Позднякова Е.В., Поздняков А.Л., Барсова О.Ю. Принципы реконструкции существующего школьного фонда // Наука молодых - будущее России: сб. науч. статей Междунар. науч. конф. перспективных разработок молодых ученых. Курск, 2016. С. 84-87.

7. Пименова Е.В. Методические основы архитектурно-планировочной реконструкции школьного фонда: исследования и рекомендации на примере города Ростова-на-Дону. Ростов-на-Дону, 2003. 159 с.

8. Позднякова Е.В. Сравнительный обзор архитектуры и объемно-плани-ровочных решений зданий школ в индустриальном и современном информационном обществе // Наука молодых - будущее России: сб. науч. статей Междунар. науч. конф. перспективных разработок молодых ученых. Курск, 2016. С. 77-80.

9. Степанов В.И., Мирчевская Л.Б. Организация сети школ, межшкольных учебно-производственных комбинатов и внешкольных учреждений. М.: Стройиздат, 1983. 93 с.

10. Позднякова Е.В., Поздняков А.Л. Современные тенденции проектирования зданий образовательных учреждений на примере школ // Наука молодых - будущее России: сб. науч. статей Междунар. науч. конф. перспективных разработок молодых ученых. Курск, 2016. С. 80-84.


Review

For citations:


Pozdnyakova E.V., Kobelev N.S., Pozdnyakov A.L. ANALYSIS OF SOME METHODS OF DESIGNING AND RECONSTRUCTION OF BUILDINGS OF SCHOOLS. Proceedings of the Southwest State University. 2017;21(5):62-69. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-5-62-69

Views: 571


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)