Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

STUDY OF CLIENT VARIABLES INFLUENCE ON THE PERFORMANCE OF RETAIL COMMERCIAL ENTERPRISES

https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-1-138-147

Abstract

There are four groups of indicators influenced on the performance of retail commercial enterprise. They are characteristics of the store (retail space), store location, transport and pedestrian accessibility of the store and the attitude of buyers to the shop (customer metrics). The present paper is dealt with the influence of the fourth group- «customer metrics ". The authors of this article consider such factors of this group as: the work of salespeople and other staff; the internal atmosphere of commercial enterprise; the security area of the enterprise location; brand awareness; additional services. The article describes the application of the proposed approach to the assessment and change forecast of turnover depending on the studied factors using the method of fuzzy logic by the example of the results of such shops as "Ocean" and "Pervomayskiy", retail outlets "Gastronom" format "supermarket", Izhevsk. The authors define term-sets and membership functions for each client criterion. The rule base is also developed. The presence of aggregate functions is implemented by Mamdani logical inference, which uses the min-max composition of fuzzy sets. The adequacy of the proposed mathematical model is performed on the example of results forecasting of investigated stores activities "retail network " Gastronom " format "supermarket" (Izhevsk, Russia) using the software Matlab, and then comparing the calculated value of the average purchase with actual. Monitored client performance on the basis of a network "Gastronom" has also allowed the authors to develop recommendations for shops as described in this article.

About the Authors

L. A. Ibragimova
Kalashnikov ISTU
Russian Federation


G. I. Gilmullina
Kalashnikov ISTU
Russian Federation


References

1. Андерхилл П. Место действия - торговый центр. Явные и скрытые приемы привлечения покупателей. - М.: Альпина Паблишерз, 2010. - 218 с.

2. Леви М., Вейтц Б.А. Основы розничной торговли. - СПб.: Питер, 1999. - 448 с.

3. Гилберт Д. Управление розничным маркетингом. - М.: Инфра-М, 2010. - 571 с.

4. Парамонова Т.Н., Красюк И.Н. Маркетинг в розничной торговле.- М.: ФБК-ПРЕСС, 2004. - 218с.

5. Пашутин С.Б. Нечеткая логика оценки стоимости бренда // Маркетинг в России и за рубежом. - 2006. - № 1. - С. 29-37.

6. Рамазанов И. А., Николаева М. А. Атмосфера магазина и формирующие ее факторы // Маркетинг в России и за рубежом. - 2003. - №3. - С.112-122.

7. Перекрест В.В., Рюмин М.Ю., Моисеева Н.К. Тактические вопросы размещения торговых точек // Позитивный маркетинг. - 2006. - №3 - С.2-3.

8. Канаян К., Канаян Р., Канаян А. Проектирование магазинов и торговых центров - М.:Юнион стандарт консалтинг, 2008. - 416 с.

9. Пьяникова Э.А. Формирование ассортимента товаров методом линейного программирования // Известия Юго-За-падного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. - 2016. - № 1 (18). - С. 76-80.

10. Ибрагимова Л.А., Гильмуллина Г.И. Факторы, влияющие на эффективность розничного торгового предприятия // Технические университеты: интеграция с европейскими и мировыми системами образования: материалы II форума молодых ученых на базе 4-й Международной конференции. - Ижевск: Изд-во ИжГТУ, 2010. - С. 46-53.

11. Фомин Г.П. Математические методы и модели в коммерческой деятельности: учебник. - М.: Финансы и статистика, 2005. - 616c.

12. Влияние клиентских показателей на деятельность розничного торгового предприятия / И.В. Абрамов, А.У. Ибрагимов, Л.А. Ибрагимова, Г.И. Гильмуллина // Поведенческий менеджмент в организациях: сборник статей Всероссийской научно-методической конференции. - Пенза: Приволжский Дом знаний, 2009.- С.4-6.

13. Ибрагимов А.У., Ибрагимова Л.А., Гильмуллина Г.И. Применение методов искусственного интеллекта для анализа и прогноза товарооборота розничного торгового предприятия // Вестник Самарского государственного аэрокосмического университета имени академика С.П. Королева (национального исследовательского университета). - 2012. - № 1 (32). - С. 233-241.

14. Вершинина Л.П. Нечеткий классификационный алгоритм распознавания образов // Медико-экологические информационные технологии-98: материалы междунар. техн. конф. - Курск, 1998. - С. 209-211.

15. Штовба С.Д. Проектирование нечетких систем средствами MATLAB. - М: Горячая линия-Телеком, 2007. - 288 с.


Review

For citations:


Ibragimova L.A., Gilmullina G.I. STUDY OF CLIENT VARIABLES INFLUENCE ON THE PERFORMANCE OF RETAIL COMMERCIAL ENTERPRISES. Proceedings of the Southwest State University. 2017;21(1):138-147. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-1-138-147

Views: 457


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)