Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

FREIGHT AND PASSENGER VEHICLES PARTS RECONDITIONING TECHNIQUE

https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-1-16-23

Abstract

High accuracy and efficiency indices of machining of worn-out after continuous service parts, reconditioned using materials with high physical and mechanical properties have been studied; a reconditioning technique for worn-out surfaces of parts have been presented; to restore the dimensions of some parts, thermal spraying technique without inadmissible excessive heating of the parts has been chosen, and for another group of parts the process of manual argon-arc surfacing has been chosen; some specifications of the parts of the tram, trackless trolley bus, "KAMAZ", DT-75 tractor reconditioned by means of surfacing, coating and machining are given. Theoretical analysis of the conditions of the reduction of the elastic displacement value, appearing in a technological system during mechanical processing and determining the parameters of machining precision has been performed. Machining accuracy and efficiency improving features for grinding and cutting with cutting tools of parts with hardened (wear-resistant hardfacing materials with hardness up to HRC 63) function surfaces have been theoretically substantiated; some regularities of stock removal while grinding parts reconditioned using wear-resistant hardfacing materials have been analytically described, ways to improve the efficiency of their machining involving application of the method of deep grinding with the wheel periphery with rather low parts speed have been defined. Some ways to increase machining efficiency, to reduce energy consumption of machining and thickness of the cutting by grains of the wheel, and thus the wheel wear rate are presented. By means of calculations it was found out that realizing deep grinding of facing material, machining efficiency can increase by up to 8 times (with the same cutting thickness by a wheel grain) compared with the deep grinding of a solid (homogenous) material. Significant potential for grinding parts restored using wear-resistant surfacing materials, which opens new prospects for machining of resurfaced and face-hardened parts for freight and passenger vehicles, is shown. Potential for machining efficiency enhancement of the mentioned parts with cutting tools made of superhard synthetic materials, hard alloys with wear-resistant coatings, the use of damping cutters, and diamond-abrasive grinding is specified.

About the Authors

V. V. Malihin
Southwest State University
Russian Federation


N. M. Gaidah
Southwest State University
Russian Federation


Yu. A. Artemenco
Southwest State University
Russian Federation


S. G. Novikov
Regional Open Social Institute
Russian Federation


F. V. Novikov
Kharkov National Economic University
Russian Federation


References

1. Рыжов Э.В., Клименко С.А., Гуцаленко О.Г. Технологическое обеспечение качества деталей с покрытиями. - Киев: Наук. думка, 1994. - 180 с.

2. Новиков Г.В. Повышение эффективности алмазно-искрового шлифования деталей с высокопрочными покрытиями: дис. … канд. техн. наук: 05.02.08. - Харьков, 1989. - 210 с.

3. Малыхин В.В., Новиков Ф.В. Принципы управления процессом алмазного электроэрозионного шлифования // Машиностроение - основа технологического развития России ТМ-2013: сб. науч. статей V Междунар. науч.-техн. конф. (22-24 мая 2013 г.). - Курск, 2013. - С. 577-583.

4. Повышение устойчивости процесса точения демпфирующим резцом / С.Г. Новиков, В.В. Малыхин, Е.А. Кудряшов, Е.И. Яцун, Е.В. Павлов // Известия Юго-Западного государственного университета. - 2011. - №3(36). - С.122-125.

5. Эффективная обработка виброгасящим инструментом закалённых сталей / Е.И. Яцун, Е.А. Кудряшов, В.В. Малы-хин, А.Н. Астапов // Машиностроение - основа технологического развития России ТМ-2013: сб. науч. статей V Междунар. науч.-техн. конф. (22-24 мая 2013 г.). - Курск, 2013. - С. 395-400

6. Анализ влияния условий шлифования на работоспособность алмазных кругов / В.В. Малыхин, С.Г. Новиков, Ф.В. Новиков, Г.В. Новиков // Физические и компьютерные технологии: сб. материалов 15 Междунар. науч.-техн. конф. - Харьков: ХНПК «ФЭД», 2009. - С. 82-86.

7. Новіков Ф.В., Рябенков І.О. Теоретичні основи механічної обробки високоточних деталей: монографія. - Харьков: Вид. ХНЕУ, 2013. - 352 с.

8. Малыхин В.В., Яцун Е.И., Новиков С.Г. Повышение эксплуатационных характеристик демпфирующих резцов// Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Техника и тех-нологии. - 2012. - №2. - С.43-46.

9. Малыхин В.В., Яцун Е.И., Новиков С.Г. Виброакустическая диагностика состояния режущего инструмента и микронеровностей обработанной поверхности // Справочник: инженерный журнал. - 2014. - № 4. - С. 31 - 35.

10. Артеменко Ю.А., Рыжков Е.В., Болотин Н.С. Моделирование процессов модифицирования износостойких наплавочных сплавов // Заготовительные производства в машиностроении. - 2012. - №2. - С. 9-11.


Review

For citations:


Malihin V.V., Gaidah N.M., Artemenco Yu.A., Novikov S.G., Novikov F.V. FREIGHT AND PASSENGER VEHICLES PARTS RECONDITIONING TECHNIQUE. Proceedings of the Southwest State University. 2017;21(1):16-23. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1560-2017-21-1-16-23

Views: 442


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)