Preview

Proceedings of the Southwest State University

Advanced search

EDUCATION MODERNIZATION CONCEPT: CHARECTERISTIC OF CONCEPTS

Abstract

Need for innovation-based economy development and labor-market changes has caused not only the need for professional training changes but also Russian education system reforming as a whole. The following official documents were adopted to implement this reform: “The Government Programme of the Russian Federation ‘Education Development, 2013-2020”, “Federal Target Programme of the Russian Federation of Education Development, 2016-2020”, “Innovative Development Strategy of the Russian Federation up to 2020”. Moreover Federal Law of December 29, 2012 N 273-FZ “Act on Education” was adopted. It established legal parameters of education system and it represented new views of purposes, functions and content of education under the conditions of contemporary social and economic development. At the same time weaknesses of these programme documents were recognized immediately. It happened due to the fact that documents were not harmonized, they were based on different foundational premises (because they were adopted at different times as an attempt to adjust education policy in the process of the reform), and most importantly, the documents included the guidance that was not based on national education interests. The consequences of these reforms have led to a number of problems, in particular, education level decrease. Currently the author of this article is developing his own concept of Russian education system modernization, aimed to optimize and improve the effectiveness of this system. The concept will be represented in a series on this issue. The article reveals general theory and conceptual issues that will contribute to author’s vision understanding.

About the Author

A. L. Vorontsov
Southwest State University
Russian Federation


References

1. Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12 декабря 1993 г.) (с учетом поправок, внесенных Законами РФ о поправках к Конституции РФ от 30.12.2008 № 6-ФКЗ, от 30.12.2008 № 7-ФКЗ, от 05.02.2014 № 2-ФКЗ, от 21.07.2014 № 11-ФКЗ) // Собр. законодательства Рос. Федерации. - 2014. - № 31. - Ст. 4398.

2. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: фед.закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ: [ред. от 03.07.2016]. - Доступ из справ.- правовой системы «КонсультантПлюс».

3. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013 - 2020 годы [Электронный ресурс]: постан. Правительства РФ от 15.04.2014 № 295: [ред. от 27.04.2016]. - Доступ из справ.- правовой системы «КонсультантПлюс».

4. О Федеральной целевой программе развития образования на 2016 - 2020 годы [Электронный ресурс]: постан. Правительства РФ от 23.05.2015 № 497: [ред. от 14.09.2016]. - Доступ из справ.- правовой системы «КонсультантПлюс».

5. Об утверждении Стратегии инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 года [Электронный ресурс]: распоряж. Правительства РФ от 08.12.2011 № 2227-р // Собрание законодательства РФ. - 02.01.2012. - № 1. - Ст. 216.

6. О Концепции Федеральной целевой программы развития образования на 2016 - 2020 годы [Электронный ресурс]: распоряжение Правительства РФ от 29.12.2014 № 2765-р // Собрание законодательства РФ. - 12.01.2015. - № 2. - Ст. 541.

7. Воронцов А.Л. Проблемы законодательного регулирования образовательной сферы и необходимость систематизации образовательного законодательства // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: История и право. - 2012. - № 1-1. - С. 72-76.


Review

For citations:


Vorontsov A.L. EDUCATION MODERNIZATION CONCEPT: CHARECTERISTIC OF CONCEPTS. Proceedings of the Southwest State University. 2016;(6):206-213. (In Russ.)

Views: 297


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2223-1560 (Print)
ISSN 2686-6757 (Online)